torsdag 4 oktober 2012

Åhhh...hydropressen igen !

Åter igen börjar vattentrycket pulsera och pumpen startar med allt för täta intervall. Nu har jag ännu inte hunnit kontrollmäta trycket i kärlet, men om jag får gissa börjar det bli lågt igen. :(
Tycker jag fyller på detta väldigt ofta..minst en gång i kvartalet..och det kan väl ändå inte vara rätt ?

Letade information om detta på nätet, men kunde inte finna annat än att trycket skall kontrolleras nå'n gång per år..det står inte att man måste fylla på det flera gånger per år !!

Man undrar ju om det finns nå'n läcka där luften sipprar ut ?

...får ta och kontakta leverantören och se om de har nå'n förklaring...

2 kommentarer:

  1. Nu har jag pratat med en "röris", och det visade sig att jag inte hade fyllt på med luft på ett helt korrekt sätt. Det räckte inte att tömma systemet tills att det slutar rinna i kranen som är öppen...utan när det slutar rinna, så pressar man in tryckluft i tanken för att trycka ut mer vatten, som då självklart börjar rinna i kran igen.
    Detta repeterar man så många gånger tills att det spottar och fräser i kranen, dvs det är tomt. DÅ stänger man kranen och fyller hydropressen med rätt tryck. =) Låter ju ganska logiskt, men den informationen kunde inte jag hitta när jag letade. Ett annat tips var att ta bort silen på kranen eftersom det ofta kommer en del skräp mot slutet, dvs när tanken nästan är tom.

    För det andra tyckte han inte att min hydropress tank var någe bra. Även om han visste att just denna tank oftast levereras från brunnsborrningsfirmorna. Problemet är att membranen oftast är sämre vilket gör att även de släpper igenom luft, dvs tappar tryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta tips från dig byggherren har räddat vardagen här hemma. Under tre år har jag fyllt på hydropressen på fel sätt med följden att den ganska snart börjar stå o slå. Ditt sätt
      Har tystat hydropressen . Tack så mkt

      Radera