onsdag 20 juni 2012

Lite trassel med pumpen (?)...

Det hela började med att pumpen (har en dränkpump 90 meter ner i borrhålet) börjar gå mer eller mindre konstant...iallafall så fort man öppnade en kran eller att en maskin behövde vatten. Sen blev det värre och tryckskillnaderna skapade krafiga oljud i vattenrören varje gång pumpen stannade...

När man tidigare inte haft en liknande anläggning till sin egen brunn så blir man ju lite orolig att något gått sönder eftersom man inte känner igen symptomen. Så jag började med att justera trycket då pumpen skall startas/stoppas med de ställskruvar som finns....men tyvärr blev det ingen skillnad. Så jag tittade på min hydrofor (som jag trodde jag hade), men som visade sig vara en hydropress av märket Zilmet - för att leta efter underhållsinstruktioner på nätet.

Där kunde man hitta att liknade problem uppstår ifall trycket är för lågt i tanken. Okej, men hur skall jag testa det ?  Åkte till Clas Ohlson för att hitta lämpligt verktyg att mäta trycket med...och som tur är så har jag ju redan en kompressor till spikpistolen...så den kan komma till nytta här med.

I instruktionerna kunde man fortsatt läsa att tanken skulle tömmas och en vattenkran skulle lämnas öppen innan man provmäter. Eftersom min pump startar vid ca 2 bar så skall trycket vara ca 1,8 bar i tanken. Mäter trycket...och inget händer...är mitt nya luftverktyg trasigt ? Provar att trycka in lite luft i tanken och mäter igen...och denna gång rör sig faktist mätaren... intressant...det betyder ju att jag alltid haft för lågt tryck...om ens något. Detta kan ju bero på att tank och pump installerades innan el fanns inkopplat...dvs pumpinstallatören kunde aldrig provköra allt, och då kanske han inte heller fyllde tanken med tryck eftersom det var tomt. (?)

Så hela denna tid har vi haft en trycktank utan tryck, dvs vår pump har fått jobba onödigt mycket...men nu är det mycket lugnare, och vatten tas ifrån tryckkärlet under ganska lång tid innan pumpen går igång och fyller den. Lättad och glad att detta kunde avhjälpas ganska enkelt själv...inser bara att jag borde agerat tidigare...  ;-)

3 kommentarer: