torsdag 30 september 2010

Stora gjutardagen...

Upp i ottan för att vara på byggplatsen vid 06.30. Då står redan världens största pumpbil och etablerar sig på uppfarten. Solen har inte ens gått upp. Vi hjälps åt att montera på förlängningsslang på pumpbilen för att nå ända bort till gästhuset. För tanken är att jag även skall gjuta betong i mina formar som jag byggt för gästhuset. Så dagen till ära har jag även bjudit in Bernt och Antti för att få lite hjälp med detta.


Vi blir lite försenade för att det strular med pumpbilen och dess teleskopslang. Den kyliga morgonen verkar ha orsakat en ispropp...och det tar en stunds bankande innan det släpper. Då har redan betongbil nummer 2 hunit fram till tomten. Tanken var att de skulle komma med ca 20 minuters intervall för att inte orsaka kaos, och betongen är ju färskvara.


Knappt 20 kbm senare har vi allt på plats och de blir dags att börja putsa och fixa finliret. Under dagens gång har det varit lite mutter ifrån grabbarna som tyckte betongen var lite tjock...och därmed mer svårarbetad. Trots att de tillsatt "flyt" i bilarna så blev det aldrig riktigt bra. För en lekman var det svårt att se någon skillnad.

I och med detta är killarna ifrån Dala Grundteknik klara och packar ihop sina saker för att åka upp Leksand där de är efterlängtade på ett annat bygge. Kan bara ge ett stort tack för allt de gjort och hur de gjort det !! Behöver du en grund, så är min självklara rekommentation dessa killar...

Nu skall grunden få brinna några dagar, medans vi bevattnar den. Materialet och snickarna kommer nog inte förränn om 4-5 veckor.